neděle 3. března 2013

Moře nestvůr


Název: Percy Jackson: Moře nestvůr
Autor: Rick Riordan
Překladatel: PhDr. Dana Chodilová
Počet stran: 303
Série: Percy Jackson
Nakladatelství: Fragment
Vydání: 2010 (hardback)
Hodnocení: 4/5

Je mladý, hyperaktivní, věčně nestálý a tak trochu polobůh. Kdo je to?
Samozřejmě, že náš starý známý Percy Jackson. Autor od prvního dílu přeskočil školní rok a na začátku se tedy setkáváme s Percym jako s klukem, který by snad konečně mohl dokončit celý jeden ročník školy. Ruku na srdce, je to polobůh a jednou nohou věčně v maléru, takže jak to asi dopadne... A vůbec, proč už mu konečně všichni nedají pokoj?

Tohle bylo něco úplně jiného, než první díl. Pamatuji si, jak mi trvalo několik desítek stran, než jsem se vůbec začetl. Tady? Tohle byl šupec hned od začátku a já si užíval každou stránku. Bodejť by ne. Autor nám hned ze startu dá pořádné souboje, napětí a akci. Aniž by se zdráhal vysvětlovat proč - na to bude dostatek času potom. Všechny tyhle okolnosti Percyho donutí změnit stanoviště a velmi originálním způsobem se vydává do nám už známého tábora Polokrevných. Jestli si ale myslel, že to tam bude vypadat tak, jak to minulý rok opustil, šeredně se mýlil. A věci se budou muset dát zpět do pořádku.


"Percy, musíš mi slíbit, že se nebudeš chovat neuváženě. Říkal jsem tvé matce, že nechci, abys sem tohle léto vůbec jezdil. Je to nebezpečné."

Autor má skvělý smysl pro humor. Smál jsem se rád, často a ne bezdůvodně. Ironie a sarkasmus jsou na denním pořádku. A přichází i ve chvílích, kdy to naprosto nečekáte. Je to ještě vystupňováno tím, že je kniha psána v první osobě a vtipy tedy přichází přímo od Percyho. Postavy se od prvního dílu nezměnily. Jen můžu prozradit, že jedna velmi sympatická přibude. I díky ní mě čtení neskutečně bavilo. Rick dokáže hrdiny dostat do takových situací, že někdy zůstává rozum stát. Ale to je jen dobře, protože já se rád divím.

A co nás vlastně čeká? Mnoho nových nestvůr, potvůrek a příšer, ale taky proroctví a odhalování minulosti. Takový klasický den poloboha vypadá nějak takhle: Probudit se, zabít pár nestvůr, projet se na fantastických mořských konících, zvrátit proroctví, potkat největšího nepřítele, nechat se zajmout, utéct a očistit jméno přítele. Kdo by to nebral?

"Svištěla na mě další ohnivá koule. Tyson mě odstrčil z cesty, ale výbuch mě stejně srazil na zem."

Druhý díl byl o poznání lepší, než ten první. Úplně jsem zapomněl na to, že hrdinové jsou skoro o deset let mladší než já a prožíval to všechno s nimi. Od obyčejných rozhovorů, až po bojování s kyklopy, nebo při útěku před harpyjemi. Knize dávám čtyři hvězdičky, což je nadprůměr a velmi dobré hodnocení. Plný počet dát nemohu, přece jen je zde příběh a zpracování jednodušší, než u jiných fantasy. To ale neznamená, že nestojí za to si tuhle sérii přečíst. Stojí! A já se nemůžu dočkat, až otevřu další díl a plně se oddám čtení.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

2 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze. Já teď dočítám Inkoustové srdce, kde je hlavní hrdinka taky téměř o deset let mladší a přesto se mi to moc líbí. Je to jako bych se vrátila do dětství a je to vážně děsně super. I když si myslím, že tahle kniha může mít čtenáře úplně všech věkových kategorií, asi tak jako Harry Potter.
    A na copak se chystáš teď, když už máš Píseň ledu a ohně za sebou? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to s Tebou souhlasím! :) A po Písni ledu a ohně mě kromě nějakých jiných knih čeká série Malazská kniha padlých. Už se nemůžu dočkat, až si pořídím první díl. Nejspíš to bude někdy v pátek. Předtím ale ještě musím dočíst recenzní výtisky, ať mám splněno. Navíc se na ně těším. :)

      Vymazat