úterý 28. listopadu 2017

DOOM

DOOM je pro mě pecka v jakékoliv podobě. Na hrách jsem vyrostl, teď hraji nejnovější verzi a pořád to má co říct. Desková hra byla jasná volba hned od první informace, že se něco takového chystá. Už je venku nějaký ten pátek, pojďme se na to podívat z blízka. U hry jsem zvyklý na pořádnou řežbu. Démoni, zmutovaní lidé a další kreatury. Základna UAC, Mars, peklo. Takhle by se to dalo shrnout. A přesně tohle všechno zde dostáváme v podobě deskové hry. Design je upravený do podoby nejnovější hry (Pc, Ps4, Xbox, Switch), která vyšla v roce 2016. To bude trochu zklamání pro ty, kteří razí ideu oldschoolového designu, ale naopak velké potěšení pro ostatní, kterým to nevadí. Ba naopak, jsou za to rádi.

Základem hry je deska, která se skládá jako puzzle. V průvodci najdete plán, jak rozestavit jednotlivé dílky, abyste mohli hrát určité mise. Systém misí je provázaný a hrajete jednu po druhé. Soupeří tu proti sobě 2-5 hráčů. 1-4 hrající za mariňáky a jeden za démony. Úkolem mariňáků je zabít démony, úkolem démonů je zabít mariňáky. Upřímně, co jste od DOOMu čekali jiného? Herní plocha je tedy pokaždé jiná, jsou na ní jiné žetony, zbraně a vylepšení. To musíte jako mariňák všechno sbírat, pomůže vám to v boji s démony. Je jich tam totiž dost. Jejich "spawny" jsou portály. Jakmile otevřete na herním plánu dveře, tradá, démoni jsou na světě.


Jakmile si vyberete scénář - misi, můžete se do toho pustit. Rozestavíte plán podle karty, která k misi patří, a jde se na věc. Nejlepší možná varianta: 4 mariňáci, jeden vládce démonů. Jako mariňák k sobě dostanete začáteční zbraň, která vám poskytuje karty, kterých můžete využívat v soubojích. Jako vládce démonů máte k dispozici karty svých mazlíčků a navíc ještě bonusové karty, které se mariňákům nebudou vůbec líbit. Kdo začne? Za každého mariňáka a jiný druh démona je v balíčku karta. Ty se na začátku každého kola promíchají a otáčí se. Kdo je na kartě, hraje. A může to začít. Prozkoumávání mapy, sbírání věcí, odhalování portálů a to nejdůležitější... boj.


Souboje jsou kombinací hraní kostek a karet v závislosti na terénu mapy, kterou hrajete. Nemůžete střílet za roh (fakt to nejde), nemůžete střílet přes zdi, nefunguje tu IDDQD ani IDKFA. Co tu ale funguje jsou tzv. "glory kills", kdy můžete zraněného démona dorazit jednou ranou. Trochu mě zamrzelo, že všichni mariňáci mají jednu a tu samou schopnost, takže je vlastně úplně jedno, za koho hrajete. Životy jsou také stejné. Teď se jen snažit o to, aby jste UAC či peklo vyčistilo od démonů dříve, než oni vyčistí vás. Spolupráce mezi hráči je tu přínosná. Nemůžete si ukazovat karty, můžete pouze mluvit. Ale to uslyší i pán démonů, tak pozor. Pohyb vašich jednotek závisí na kartách, které využijete. Plánujte, vymýšlejte strategie... a nebo bezhlavě zaútočte. Někdy to vychází.


Celkově na mě hra působí skvěle. Jsem fanda, to přiznávám. Ale chyběla mi hra, ve které bych mohl chodit, zabíjet a neřešit dva tisíce jiných mechanismů, které ovlivňují hru (ne že by mi to v jiných hrách vadilo). Tahy jsou svižné, postupujete rychle. Design karet, figurek i herního plánu je povedený na 10/10! I to u hry vytváří tu pravou DOOM atmosféru. Jednoduchý soubojový systém (ale ne nudný) v kombinaci se sbíráním předmětů a zabíjením démonů - prostě to funguje. Hra baví ať už za pána démonů nebo za mariňáky. Navíc se v každé partě deskovkářů vždy najde někdo, kdo si radši zahraje toho zlého. DOOM mu to umožňuje na 100%. Doporučuji hru vytáhnout v době, kdy nebudete mít chuť na nic složitého, ale zároveň se chcete odreagovat a pořádně si zahrát.

Nemám tušení, jestli vám následující hodnocení něco řekne, ale je to první "pořádná" recenze na deskovou hru, tak to tu prostě nechám. 

Zpracování: 10/10
Hratelnost: 8/10
Celkový dojem: 9/10



1 komentář: