pátek 31. května 2013

Ulrikova kladiva

Autor: Dan Abnett, N. Vincent a J. Wallis
Překladatel: Martin Hanford
Nakladatelství: Polaris
Rok vydání: 2002
Série: Warhammer
Žánr: Fantasy
Počet stran: 375



Čím více autorů, tím lépe
Asi se mnou nebudete jen tak souhlasit, ale abych to uvedl na pravou míru, myslím tím hlavně tuhle knihu. Ulrikova kladiva nemá jednoho, ani dva, ale hned tři autory, kteří na knize spolupracovali. Za sebe můžu říct, že to je více než povedená spolupráce. Sic to může někdy působit trochu zvláštně, protože nějaké kapitoly jsou napsané v "er" a nějaké zase v "ich" formě. Ze začátku to dokonce vypadá jako kniha povídek. Budete si marně lámat hlavu tím, jak autoři spojí jednotlivé příběhy. Ale nebojte se, bude to stát za to.

Nevím, jak přesně ta jejich spolupráce vypadala, ale kniha má všechno, co mám tak rád a co se mi líbí. Parta válečníků, která je pevně semknutá a bojovníci v ní k sobě chovají absolutní důvěru, nebo příběh zloděje, který potká druhého. Nejvíce jsem slintal blahem na popisem města, ve kterém se převážná část děje odehrává. Úplně si dokážete v hlavně vytvořit obraz ať už hradu, obchodnické čtvrti, nebo úplně té největší spodiny - což je to nejzajímavější. Prostě a jednoduše, autoři se mi trefili do noty.

Bojujeme, čarujeme, krademe
Když jsem se zmínil o bojovnících, bude asi jasné, že se tu nic neobejde bez pořádné řežby. Jejich souboje jsou velkým tahounem celé knihy a je úplně jedno, jestli se mlátí s démony, nebo s lidmi. Velké plus je tu i za vtipné hlášky mezi starými přáteli, kteří už mají nesčetně bitev za sebou. Ale bojovníci nejsou jediní, kdo se umí rvát. Pěkně nebezpeční jsou i zloději a kouzelníci. Takže nečekejte žádné jednostranné výhry, bude se tu umírat na všech stranách a abych pravdu řekl, celkem dost.

Příběh zloděje mě bavil asi nejvíce. Pohybovat se po té nejnebezpečnější části města, mezi žebráky, vrahy a překupníky má svoje kouzlo. Stejně tak na tom je i náš kněz, o kterém jsem se ještě nezmínil. Nějaké kapitoly pojednávají právě o něm. Kněz, který se stará o mrtvé. Ale nenechte se zmást. Pořád tu mluvím o nějakých příbězích - jednou to splyne do jediné dějové linky. Je ale hodně těžké poznat, kdy to bude. I přesto jsem si ale užíval čtení předtím, i potom.

Tohle je za pět! U mne určitě
Z celé recenze může být zjevné, že si mě kniha získala. A ještě aby ne. Já, člověk, který si potrpí na staré hospody, nebo temné uličky, jsem tady dostal pořádnou dávku své drogy. A i obyčejný popis dokázali autoři skvěle zasadit do děje, že vám to nedovolí se nudit. Společně s nepředvídatelným příběhem a originálním námětem to pro mě dělá knihu, co si zaslouží plný počet. Většinou si nechávám aspoň pět procent dolů, ale tady to prostě nejde. Musel bych lhát a to já nedělám. Proto za pět!

+ prostředí, kde se kniha odehrává
+ souboje, bitky
+ nepředvídatelný děj

100%

Žádné komentáře:

Okomentovat