úterý 18. prosince 2012

Vražedná Pomsta


Název: Vražedná Pomsta
Autor: Suzanne Collinsová
Překladatel: Zdík Dušek
Počet stran: 335
Dílů v sérii: 3 (#2)
Nakladatelství: Fragment
Vydání: 2010 (paperback)
Hodnocení: 3,5/5

Druhý díl série o "Hladových hrách" a další trápení pro naše hlavní hrdiny. I když v prvním díle přežili, neznamená to, že je nechají na pokoji jako ostatní, kteří tyhle hry v minulosti vyhráli. Protože svým činem v závěru her spustili něco, co se ani trochu nelíbí vedení Kapitolu a jmenovitě to nejvíce v žaludku leží prezidentu Snowovi. Jejich "neomezenou" moc zažijí na vlastní kůži.

Protože obešli pravidla a vyhráli hry způsobem, jaký je nepřípustný, budou za to pykat. Katniss i Peeta. Kapitol si chce za každou cenu udržet moc a dávat všem najevo, že si s nimi může dělat cokoliv se mu zachce. A tak se rozhodne změnit pravidla her a všichni, kdo někdy hry vyhráli, budou zařazeni do slosování. Budou to "Hladové hry vítězů". A proč? Protože Kapitol chce ukázat, že ani Ti nejsilnější, nejchytřejší a  nejlepší mu nemohou odporovat. Katniss totiž svým činem odstartovala něco, o čem neměla ani tušení. Lidé se začínají bouřit proti nadvládě Kapitolu a vznikají nepokoje. I proto se do arény naženou vítězové, aby se navzájem pozabíjeli. Pro lidi představují naději. A prezident Snow v nich vidí přítěž a zbytečné nebezpečí.

"Byla jsem hloupá, když jsem očekávala, že si mě Kapitol prostě přestane všímat, jakmile se vrátím domů."

První polovina knihy je... jak to říct. Není nudná, to určitě ne. Dějí se tam věci, které vás budou zajímat. Hlavně co se týče situací v jednotlivých krajích. Co už je ale trochu monotónní? Celý proces před "Hladovými hrami", který znáte z prvního dílu. Zase někam jedou vlakem, zase mají plno jídla a pohodlí (což už měli i doma, protože vítězové HG se nemají zle) a zase se trénují a ukazují před tvůrci. Takhle část pro mě byla spíš utrpení. Věděl jsem, co se bude dít, tak jsem nečetl s takovým zájmem, jaký si kniha určitě zaslouží. Jediná světlá chvilka byla po tom, když jsme zjistil, co Peeta a Katniss udělali na představení před tvůrci HG. To mě dostalo.

Pak se přesunete do arény, kde je nyní dvakrát více splátců (tento ročník jsou čtrvtohry - rozhodně obtížnější, kvůli většímu počtu lidí). Zjišťujete, jaký má aréna terén a co od ní můžeme očekávat. Co se týče závěrečné části knihy, nemohl jsem být spokojenější. Líbilo se mi, jak se navazují spojenectví, jak se lidé v aréně chovají. I jeden k druhému. Hodně se jich totiž znalo a byli i přáteli. Z toho už tak trochu můžete cítit, že tam nepůjde jen o bezmyšlenkovité zabíjení. Letošní splátci jsou spojení jednou důležitou věci - cítí se podvedeni Kapitolem.

Co mě celou knihu rozčilovalo, bylo přemýšlení hlavní hrdinky - Katniss. Já nevím, ale hlavně v závěru knihy jsem měl chuť vstoupit do příběhu a dát ji pořádných pár facek. Chápu, že má takový charakter a s tím nehnu. Vytáčelo mě to ale dobře. Proto jsem si musel zpravit chuť na jiných, kteří mi svým chováním imponovali. I když byly postavy předvídatelné, stejně jsem se těšil na jejich další rozhodnutí.

"Srdce mi buší tak překotně, že mi zpod promočeného mechového obvazu znovu začíná kapat krev."

Abych to shrnul. Kniha byla skvělá, dobře se četla, stránky mi prakticky mizely před očima. Měla sice i své slabé chvilky, ale já tenhle díl beru spíše jako předvoj dílu závěrečného, kterého se už teď nemohu dočkat. Chystá se totiž něco velkého, většího, než jsou "Hladové hry". Tentokrát to nebude mít v režii Kapitol, ale lidé.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

3 komentáře:

  1. Ja zbožňujem arénu! začiatok bol pre mňa trochu nudný až kým sa konečne nedostali do arény 8) to mám na tejto sérii najradšej 8)

    OdpovědětVymazat
  2. Ta aréna byla vážně dokonalá. Nikdy by mi nenapadlo něco tak... potřebného pro příběh. Čekala jsem, že hlavní hrdinové budou třeba tréneři nebo něco na ten způsob ale tímhle mě Collinsová docela dostala. Druhý díl se mi líbil snad víc než první. :)

    OdpovědětVymazat