pátek 9. listopadu 2012

Pán Prstenů

Název: Pán Prstenů (celá série)
Autor: John Ronald Reuel Tolkien
Překlad: Stanislava Pošustová
Rozsah série: 3 knihy
Hodnocení: 5/5




Jsem doma, mám uvařenou kávu, mám klid. A konečně jsem se dostal k tomu, co jsem měl v plánu už pár dní. Napsat něco o sérii, která ve mně zanechala nejvíce - Pán Prstenů. Tohle nebude ani tak recenze, protože předpokládám, že snad všichni Pána Prstenů (dále jen PP) četli, nebo viděli. Bude to můj názor a budou to mé pocity. Na youtube pouštím Howarda Shora a jdu na to.
Rozhodně není jednoduché mít objektivní pohled na něco, co vás uchvátilo, co si vás získalo. A tohle je můj případ. I přes to se k tomu chci vyjádřit. Nejsem si jistý, kdy jsem dostal první knihu. Co si ale pamatuji  přesně, jsou pocity, které se dostavily. Žasl jsem nad tím obrovským světem, nad všemi bytostmi, které ho obývají a mají své vlastní jazyky. Žasl jsem nad přírodou. Žasl jsem nad městy, vesnicemi a osadami, které se zde vyskytují. Lidé, elfové, trpaslíci, skřeti a mnozí další. Každý má svůj příběh, rodokmen, domov. Nic se zde neděje náhodně, všechno má svůj smysl a účel. Jakoby ani nebylo v silách jednoho člověka, aby něco takového vytvořil. Tolkien to ale dokázal. A to dokonale.

Jak se jednou necháte vtáhnout do děje, tak vás to nepustí, dokud nezničíte prsten. Způsob vyprávění pana Tolkiena je jedinečný a velmi osobitý. Nebudu se tu rozepisovat o tom, jak skvělý má tato kniha příběh. Protože není jen jeden. Odehrává se jich tu nespočet, každý prožívá ten jeho a chce mít svůj "šťastný konec".

Mapy, rodokmeny, nové jazyky a bytosti. Tohle všechno poskládat dohromady muselo stát hrozné úsilí, nehledě na to, do jaké doby se autor narodil. I tak se mu podařilo něco nevídaného.
Cožpak vy jste od nepřijeli s Gandalfem do Kraje? Vy jste se nezúčastnili oslavy, kterou pořádal Bilbo? Ani se nenechali společně s hobity unášet vyprávěním Toma Bombadila? Já ano. Já to všechno zažil s nimi a to mi nikdo nevymluví. V myšlenkách jsem se procházel po Kraji, Gondoru i Mordoru. Obdivoval jsem statečnost Aragorna, smál se Gimliho vtipům a chtěl pomoci Entům dobít Železný Pas. Tuhle sérii jsem nepřečetl, tuhle sérii jsem prožil.

Už víte, proč jsem tomuto nechtěl říkat recenze? Nedokážu být objektivní k něčemu, co mě provází prakticky celý můj dosavadní život. I kdybych se snažil v této sérii najít nějakou chybu, nemyslím, že budu úspěšný. Je to prostě Pán Prstenů. Tak tomu bylo, je i bude.


2 komentáře:

  1. Máš tam špatně hodnocení, oprav si to: ∞/5 ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mluvíš mi z duše, když jsem to psal, měl sem chuť tam něco podobného dát!! :)

      Vymazat